Full Süspansiyonlu Bisiklet Türleri ve Farkları

Özellikle Bisiklet Alıp Satarken Çok Sık Denk Geldiğim ve Artık “Eaahh Yeter Ulan” ve hatta “Bi Bitmediniz” dediğim ve çok karıştırılan bir konuya değinmek, herkesi bilgilendirmek ve Gerekirse Sabitlenmiş Bir Başlık Olarak Kullanılması Gayesiyle Bu Başlığı Açıyorum.

Arkasında ve Önünde Süspansiyonu Olan Bisikletlere “Full Süspansiyon” ya da ecnebice “Ful Süspenşın” Denir.

Özellikle ikinci el satış sitelerinde kıytırık bisikletine “Satılık Downhill” “Enduro Downhill” gibi başlık atıp anlamayanlara iteleme ve insanları kazıklama niyetiyle ilan açan çok fazla kişi görüyorum.

Arkadaşlar Her Full Süspansiyonlu Bisiklet “Downhill” Değildir.

Aşağıda biraz sonra detaylıca anlatacağım üzere Downhill Disiplininde Kullanılacak Bisikletin Belirli Özelliklerinin Olması Gerekir.

Küçükten Büyüğe Doğru Sıralayacak Olursak

Cross Country (xc) Bisikletler:

· 9,5 – 10 kg civarında ağırlığı olan

· hardtail (sadece maşasında süspansiyonu olan ) veya arka travelde de genellikle kilitlenen havalı 80-100mm çalışma mesafesine sahip

· çok dik head tube açısı olan

· genelde : 1×11, 1×12 veya 3×10 gibi vites gruplarını kullanan

· 29, 27.5, 26 inch jantlı

· dağlarda, bozuk zeminlerde günlük 80 km yol gidebilen ve çok dik tırmanışlar yapabilen, ayrıca ince lastik ile şoku kilitleyip yol bisikleti gibi kullanılabilen makinelerin genel ismidir.

Fazla aksiyona girebileceğiniz aletler değillerdir. 80-100mm travel ile ancak kaldırımdan atlarsınız. O nedenle aha full süspansiyon ben bunu alayım merdivenlerden inerim, tepeciklerden atlarım derseniz, kadroyu elinize alırsınız dikkat edin.

All Mountain (am) Bisikletler:

· 12 – 15 kg civarında ağırlığı olan,

· arka ve önde genelde havalı süspansiyonlara sahip 120-170mm çalışma mesafesi olan

· kolay pedallayabilmek için dik bir sele borusu açısına ve iniş yapabilmek için xc’lere nazaran daha yatık head tube açısına sahip,

genelde : 1×11 , 1×12 2×10 gibi vites grupları kullanan,

· 26, 27.5, ve nadiren de 29 inch jantlı

· kilitlenebilen havalı ön ve arka süspansiyonları sayesinde dağlarda ve patikalarda günlük 30 km yol yapabilen, çok dik yokuşları tırmanabilen. bu bisikletler hemen her yol koşulunda kullanılabilirler (doğru lastik tercihi ile) .

· kadronun arka üçgen çalışma mesafesine göre genelde 120-140mm olanlara TRAIL,
150-160-170 mm çalışanlarına ise ENDURO Bisiklet ismi veriliyor.
. Bol atraksiyon arayan ama abi hem şehir içinde kullanayım, hem araziye gireyim, hem merdivenlerden ineyim, 1-2 metreye kadar olan droplardan , gaplardan, rampalardan atlayım diyenlere bu segmenti tavsiye ederim.

Freeride (fr) Bisikletler:

· 16-18 kg civarında ağırlığı olan

· arka ve önde süspansiyonlara sahip ancak arka süspansiyonu (şoku) “genellikle” yaylı ve kilitlenemeyen 180mm kadro ve maşa çalışma mesafesine sahip

· yatık sele borusu açısına, kısa boylu sele borusuna ve all mountain’lere göre daha yatık head tube açısı olan

· genelde 1×7 – 1×10 gibi vites grupları kullanan

· sadece 26 – 27,5 inch jantla üretilen

· 2-4 metre gibi yüksekliklerden atlayabilecek kadar sağlam kadroludur. Çoğunlukla birileri sizi bir tepeye arabayla bırakır, teleferikle çıkar ya da elinizde bisikletle tırmandıktan sonra inişe geçersiniz orman, patikalar, dağlardan veya genellikle şehir içlerindeki uzun merdivenli sokaklarda videolarını gördüğümüz bisikletlerdir. Şok kilitlenemediğinden yokuş çıkmayı bırakın, düz yolda bile pedallamak hemen hemen mümkün değildir.

Downhill (dh) Bisikletler:

· 15-20 kg civarında ağırlığı olan (15,5-16,5 KG İdealdir)

· arka 200mm veya daha üstü travele, ön 200mm çalışan süspansiyona sahip

· fr’larda olduğu gibi gene yatık sele borusu açısına, kısa boylu sele borusuna ve genellike 61-63 derecelik yatık head tube açısına sahiptirler.

· genelde 1×7 – 1×10 veya single speed olarak kullanılırlar.

· sadece 26 – 27,5 inch jantla üretiliyorlar (26 Halen En Çok Tercih Edileni ama 4-5 Seneye Tamamen 27.5 Piyasaya Hakim Olur) Hatta Kona, Evil Gibi Bazı Markalar 27,5 Üretmiyor Bile.

· Sadece tepelerden veya şehirlerde “urban downhill” aktivitelerinde dik yokuş – merdivenlerden yüksek süratlerle inmek, ciddi yüksekliklerden atlamak (5-25m) için tasarlanır ve imal edilirler. Günlük hayatta pek görebileceğiniz aletler değillerdir. Çoğunlukla birileri sizi bir tepeye arabayla bırakır, teleferikle çıkar ya da elinizde bisikletle tırmandıktan sonra inişe geçersiniz. Düz yolda genellikle kullanılmaz / tercih edilmezler. Şok kilitlenemediği için pedallamak çok zordur.

Sıkça gördüğüm, duyduğum ve anladığım kadarıyla da gençlerin anlayamadığı bir konuya da açıklık getirmek istiyorum.

Çift Süspansiyonlu bisikletler fabrikadan çıkarlarken üretici tarafından kadrolara bir “rear travel” mesafesi verilir. Bu mesafe yukarda yazdığım sınıfların oluşmasına sebep olan şeydir.

Travel Arttırılmaz. Değiştirilemez (Çok Nadir Bisikletlerde Bu Olabiliyor Onları Tenzih Ediyorum)
Yani Kadro çalışma mesafesi 120mm olan bir bisiklete gidip Downhillerde kullanılan 241x76mm şok alıp takamazsınız. Ya da 190x51mm ölçülerinde şok süspansiyonu kullanan bir all mountain bisiklete 216x63mm şok takıp tamam bu artık enduro oldu diyemezsiniz.

Ayrıca yukarıda belirttiğim gibi “head tube angle” denen bir kavram var yani alın borusu açısı, Bu da bir bisikletde kullanmanız gereken maşanın çalışma mesafesini belirliyor.

Kadro traveli 120mm olan bir All mountain’e 150mm maşa takıp, Enduro yaptım diyemezsiniz. Kadronun açısı bozulduğu için muhtemelen atlayış ya da inişlerinizin birinde alın borusu alt önden kırılacak / çatlayacak ya da direk kadrodan kopacaktır. Eğer ciddi yara almadan kurtulsanız bile kadroyu garantiye gönderdiğinizde mühendisler nasıl / nereden ve ne şekilde kırıldığını inceleyip, kusurunuzu anlar ve garantiye sokmazlar. Hem malınızı hem canınızı riske atmayın.

Bu bisikletlerin üretim süreçlerinde onlarca mühendis çalışıyor.

İhtiyacınız olan ya da sürmek istediğiniz bisiklet neyse onu almalısınız. Param All Mountain’e Yetti Upgrade Edeyim de Enduro Yapayım Gibi Bir Yakşalımda Bulunamazsınız. Paranızı Biriktirin all Mountain’i Satıp Enduro Alın.

Bazı enduro makinelere Dual Crown downhill maşası takıp satmaya çalışan ya da binen insanlar görüyorum. Bu da oldukça tehlikeli bir davranış, Günlük hayatta 42 Numara ve Casual ayakkabı giyen birinin, 46 Numara bot giymesi kadar abes bir durumdur.
Eğer downhill yapmak istiyorsanız Downhill bisikleti almalısınız.

En çok satılan firmalardan birkaç örnek vereceğim.

Eğer All mountain alacaksanız, Trek Fuel EX, Remedy, Giant Trance, Mondraker Factor,

Eğer Enduro alacaksanız , Trek Slash, Giant Reign, Faith, Mondraker Foxy , Dune

Alırsanız segmente uygun seçim yapmış olursunuz.

Downhill ile ilgili örnek vermiyorum çok fazla seçenek ve zevk faktörü var. Almadan gene de forumda bir danışın 2016 Model Bisiklet Satıyorlar Pedallarıyla 18 KG geliyor paranıza yazık etmeyin.

Nasıl ki dağlarda otomobil yerine jeep, tarlalarda jeep yerine traktör kullanılıyorsa, bisikletlerinizi de kullanım amacınıza uygun seçmelisiniz.

Halilibrahim